Mød Openminds #4 – Logik, problemløsning og forretning
Aage Nielsen, der er partner i Openminds, arbejder i krydsfeltet mellem rådgivning og teknisk tung IT. Aage nyder afvekslingen mellem at grave sig dybt ned i komplicerede problemstillinger og den mere udadvendte rolle som rådgiver for kunderne.
Business Process Management (BPM) er noget af det, Aage gerne så, flere virksomheder begyndte at arbejde med:
– Forretningsprocesser er et middel til at differentiere sig fra konkurrenterne og et væsentligt konkurrenceparameter, men alt for få virksomheder arbejder dedikeret med deres processer ud fra et forretningsmæssigt udgangspunkt, siger han.
At få virksomhederne i gang med at arbejde offensivt med deres forretningsprocesser som styringsværktøj i stedet for defensivt, er noget af det, Aage rådgiver virksomhederne om. Automatisering og digitalisering kan gøre en kæmpe forskel for virksomhederne, mener han.
Læs blogindlægget om BPM: Virksomhedens forretningsprocesser kan blive jeres stærkeste konkurrenceparameter – hvis I vil?
Openminds arbejder helhedsorienteret
Openminds fungerer typisk som bindeled mellem forretningen og IT, fordi de forstår det spil, der er mellem de to. Med Openminds ombord er projektet sikret fremdrift og forretningsmæssig værdi. Og det er altid et samarbejde, hvor konsulenterne arbejder tæt sammen med kunden og fungerer som sparringspartner på både deres forretning og deres IT.
– Vi går efter den bedste løsning for kunden. Og vi kan sagtens finde på at henvise en kunde til andre leverandører, hvis vi mener, det vil sikre en bedre løsning for dem, siger Aage.
Kode skal være enkel og langtidsholdbar
– Kode skal være enkel og langtidsholdbar og være nem at gå tilbage til, også om ti år. Det giver god kvalitet. Når en opgave bliver løst ved at overkomplicere den, sker det ikke for kundens skyld, men for udviklerens egen, lyder det fra Aage, som går videre til at fortælle om det spejderkodeks, Openminds har:
– Hvis vi møder et stykke kode, der er uhensigtsmæssigt, skal det være bedre, når det bliver afleveret, end da vi modtog det. Vi reparerer ikke kun fejlen, men optimerer hele koden ved at rydde op, fx ved at fjerne unødvendig kode, skrinlægge ekstra dokumentation og gøre det nemmere for andre at gå tilbage til. Vi giver kunden noget ekstra – det kan vi slet ikke lade være med!
En teknisk kyndig sparringspartner, tæt på kundens forretning
Mange kunder har brug for en betroet, teknisk kyndig, person, som kan hjælpe med at gennemskue deres IT-setup.
– ”Skal vi købe nyt eller opdatere det eksisterende? Hvad gør vi for at logge kunderne ind via NemID, hvordan sikrer vi vores IT, eller hvordan undgår vi phishing og malware?” er nogle af de typiske spørgsmål, siger Aage og kommer med et nyligt eksempel:
En kunde henvendte sig til Openminds for at få undersøgt, om de kunne spare bare nogle af de 35 servere, de betalte for hver måned. Aage gik ind i sagen og undersøgte mulighederne – og kunden har nu kunnet fjerne halvdelen af serverne.
Det blev de glade for, som Aage udtrykker det…