19th Ave New York, NY 95822, USA

Jyske Bank

Jyske Bank implementerer Camunda: ”Hjælpen fra Openminds har været uvurderlig for os.”

I løbet af bare fem måneder har Jyske Bank og Openminds, der er dansk Camunda-partner, implementeret Camunda som procesmotor og integreret Camunda ind i bankens udviklingsplatform, så processer kan integreres med bankens øvrige systemer. Og så har de samtidig sørget for, at Camunda-arkitekturen er forberedt til, at banken går i skyen på OpenShift.

I slutningen af 2018 valgte Jyske Bank efter en grundig screening at udskifte IBM BPM med Camunda BPM. Banken ønskede at frigøre sig fra den monolitiske IBM-platform til fordel for en langt mere smidig BPM-løsning, som i højere grad er gearet til at arbejde sammen med bankens øvrige systemer.

”En af mine kolleger kendte Openminds fra tidligere og vidste, at de er virkelig dygtige. Openminds hjalp os med at vurdere Camunda BPM og have dialogen med Camunda i forbindelse med vores sceening af forskellige BPM-løsninger,” indleder Senior Proces Arkitekt Henning Nørremose Paulsen, der er ansvarlig for Jyske Banks procesværktøjer. ”Vi endte med at vælge Camunda, og det var naturligt, at det var Openminds, vi tog med videre i implementeringsforløbet.”

Hurtigt og nemt at implementere Camunda med Openminds som specialister

Henning fortæller, at med hjælp fra Openminds er skiftet til Camunda gået rigtig godt, og implementeringen af platformen – hvor Openminds og Jyske Bank samtidig byggede bankens første, meget komplicerede proces – er forløbet uden nævneværdige problemer.

”Vi har haft en konsulent fra Openminds siddende som en del af vores udviklingsteam her hos os – både for at modne og implementere Camunda-platformen og for at bygge vores første proces, som er den del af vores Know Your customer-proces og ret kompliceret,” fortæller Henning.

”På grund af de skærpede bankregler skal vi som bank indhente og agere på lang række oplysninger om vores kunder, og det var en kompliceret proces, vi blev nødt til at bygge som den første. Samtidig arbejdede vi under stort tidspres. Vi havde ikke kunnet løfte opgaven, hverken på vores gamle BPM-platform eller manuelt med regneark – og vi havde ikke kunnet gøre det uden Openminds’ ekspertise.”

Camunda er den nye procesmotor hos Jyske Bank

I samarbejde med Openminds har Henning og hans folk fået integreret Camunda som procesmotor. Openminds har løst de mere spidsfindige problemer, fx hjælp til valg af arkitektur, og design og implementering af forskellige aspekter i specielle processer, særligt ved integration op mod bankens opgaveliste-system, som er det daglige arbejdsredskab for bankens rådgivere.

”Der skal kun være ét sted, hvor bankens rådgivere skal kigge efter deres opgaver, nemlig i vores opgaveliste-system. Openminds har bygget integrationerne mellem Camunda og opgaveliste-systemet, så vi løbende kan løfte vores processer over i Camunda og køre dem der. Samtidig har vi nu skabt grundlaget for at bygge flere processer til vores rådgivere ude i afdelingerne,” forklarer Henning.

Indbygget rapportering og måling på processer, KPI’er og nøgletal

En smart mulighed med Camunda er den medfølgende Optimize-applikation. Her kan Jyske Bank få et komplet overblik over tilstanden på hver enkelt proces, rapportere på processerne og udtrække relevante nøgletal. ”Camunda Optimize er så nemt at bruge, at vi selv har bygget rapportering op med forskellige nøgletal. I vores arbejde med processer er det helt uvurderligt, at vi har KPI’er at arbejde op mod, og at vi løbende kan følge op med målinger,” siger Henning.

Næste skridt bliver at flytte Camunda-processer i skyen – Jyske Bank er klar

Det er Jyske Banks strategiske vej at flytte sine applikationer i skyen, på RedHat OpenShift, fortæller Henning. Og selv om Camunda er den nye dreng i klassen i Jyske Banks IT-portefølje, så forventer han, at det nok bliver her, Jyske Bank starter med at flytte sine applikationer i skyen.

”Openminds har rådgivet os og hjulpet os med at bygge Camunda-arkitekturen, så den er forberedt til OpenShift. Nu kan vi løfte vores Camunda-processer op i skyen, når vi er klar til det,” siger Henning.

Er superskarpe på det meget tekniske

”Hjælpen fra Openminds har været uvurderlig for os. De er superskarpe der, hvor tingene bliver meget tekniske, og har fuldstændig styr på, hvordan Camunda spiller sammen med Java-platformen og vores interne opgaveliste-system,” siger Henning. ”Openminds ved, hvad der er best practice, og hvordan vi kan gøre tingene nemt. Vi kan jo godt bygge noget, der virker, men Openminds ved, hvordan vi kan gøre det bedre og smartere. Det har været godt givet ud at få hjælp fra Openminds.”

En god og ærlig dialog

Henning sætter stor pris på, at Openminds gennem hele forløbet har været reelle og ærlige i deres samarbejde med Jyske Bank.

”Openminds bærer synligt præg af, at de ikke er en stor organisation, men en flok fagligt dygtige og meget kompetente mennesker, der er gået sammen om at lave det, de kan lide. De er ikke sælgere, de har fokus på teknikken – og det gør det nemt og ligetil at arbejde sammen,” siger Henning.

Han uddyber: ”Jeg kan specielt godt lide, at Openminds ikke pakker tingene ind i sælgersnak for at please nogen. Vi har en god og ærlig dialog, og vi får at vide, hvis vi laver noget, der ikke er så godt. Det er den form for ærlighed, vi har brug for.”

Vil klart anbefale Openminds til andre

”Fra starten var det planen, at Openminds skulle hjælpe os med at blive selvkørende på Camunda. Det er lykkedes rigtig godt, og i bund og grund er vi faktisk selvkørende, et halvt år efter at vi første gang selv havde fingrene i Camunda,” fortæller Henning og afrunder: ”Fremover vil vi gerne løbende tage en dag eller to med Openminds, hvor de kommer og hjælper os – og så måske bruge dem ved større procesopgaver. Vi har et positivt billede af Openminds og vil klart anbefale dem til andre.”