Integration med Eltilmelding.dk gør hverdagen lettere
Med nyudviklet integration til eltilmelding.dk kan Vores Elnet fortsætte med at behandle tilmeldinger i deres stamdatasystem
Med en nyudviklet integration mod API’et på eltilmelding.dk kan Vores Elnet fortsætte med at behandle elselskabets næsten 10.000 årlige tilmeldinger i deres stamdatasystem, når eltilmelding.dk erstatter installationsblanket.dk – i stedet for at skulle holde de to systemer ajour manuelt.
Med udfasningen af installationsblanket.dk i juni 2025 til fordel for eltilmelding.dk stod Vores Elnet på Fyn overfor en udfordring. Skiftet til eltilmelding.dk ville med ét slag umuliggøre behandling af blanketter i deres nuværende stamdatasystem SonWin.
”Med skiftet til eltilmeIding.dk så vi ind i en fremtid, hvor vi skulle til at håndbære og copy-paste vores nuværende automatisering af op mod 10.000 årlige tilmeldinger fra eltilmelding.dk til vores stamdatasystem. Tilmeldingerne ville skulle håndbæres, fordi der ikke var en integration mellem SonWin og eltilmelding.dk, hvilket Openminds har lavet for os,” indleder Niels Holstein, Chef for Installation og Måleteknik hos Vores Elnet.
”Vi stod med et stort behov for at kunne integrere til eltilmelding.dk, men vidste ikke i hvor høj grad det kunne lade sig gøre i praksis. Samtidig var vi også meget opmærksomme på ressourceforbruget, både i tid og penge, ved at udvikle en løsning,” uddyber han.
Detektivarbejde med kirurgisk præcision
”Vi havde hørt, at Openminds havde lavet en tilsvarende løsning hos et andet netselskab. Vi var ikke i tvivl om, at de kunne løse opgaven, og det lå derfor lige til højrebenet at tage fat i Openminds, som allerede er tæt samarbejdspartner her i huset,” siger Nikolaj Guldborg, der er installationstekniker hos Vores Elnet og sidder med i arbejdsgruppen for eltilmelding.dk.
”Det var lidt af en joker at finde ud af, hvordan vi kunne få udstillet så meget som muligt i vores stamdatasystem. Vi koder direkte i databasen, og vi vidste ikke, om det ville give ringe i vandet til andre systemer. Openminds kiggede på forskellige veje ind i databasen. Efter lidt detektivarbejde fandt de hullerne til at komme ind systemet, og derfra kunne vi begynde at arbejde derudaf,” fortæller Nikolaj.
”Det er afgørende at have tillid til dem, der sidder og arbejder så dybt ind i vores systemer. Openminds er agile, løsningsorienterede og meget faktabaserede. De er helt nede på jorden og sidder i øjenhøjde med os og lytter til vores problemer. De siger ikke bare ja til alt, men er meget realistiske om, hvad der kan lade sig gøre, og hvad der ikke kan lade sig gøre. Det har stor værdi,” tilføjer han.
Afkobling og integrationer sikrer agilitet i forhold til fremtidige behov
”Fordi eltilmelding har så mange nye funktioner, simulerer vi, at vi stadig kører installationsblanketten, og så oversætter vi det til noget, der fungerer i vores system. Vi har lagt et lag mellem vores system og eltilmelding, som afkobler og integrerer de to systemer, og på den måde har vi kunnet bygge videre på det, vi havde i forvejen,” forklarer Nikolaj.
”Afkoblingen af de to systemer betyder også, at vi har opnået stor agilitet i forhold til fremtidige behov og udviklingsprojekter,” tilføjer Niels.
Tricky API på eltilmelding.dk er ikke bare plug and play
Der er allerede udviklet et API til eltilmelding.dk – men det er ikke ensbetydende med, at man bare kan sætte stikket i, og så spiller det hele.
”Der er ufatteligt mange data i API’et på eltilmelding.dk, og vi skal kun bruge en relativ lille delmængde i vores system. Samtidig ligger data på eltilmelding.dk i andre formater end i vores system, og de skal tolkes korrekt i forhold til tilsvarende oplysninger hos os. Man får hurtigt respekt for kompleksiteten,” forklarer Nikolaj.
”Det er ikke kun rent teknisk, at API’et på eltilmelding.dk kan være lidt tricky at have med at gøre. For at anvende API’et er man også nødt til at forstå de bagvedliggende forretningsprocesser, så man kan binde systemerne sammen på den rigtige måde – ikke bare her og nu, men også så man sikrer sig ordentligt mod fremtiden og fremtidige systemer,” uddyber han.
”Vi vil helt klart anbefale at tage fat i Openminds. De har haft fingrene i API’et på eltilmelding.dk og kender både børnesygdommene og de små krøller – og de har mange års praktisk erfaring med netselskabernes forretning og processer,” fastslår Niels.
Agilt og transparent samarbejde giver stor udviklingsgrad
På grund af kompleksiteten og de mange ubekendte faktorer i opgaven var Vores Elnet helt fra starten meget opmærksomme på ressourceforbruget. Men selv om projektet har været usikkert og bevæget sig på ukendt grund, har Openminds overholdt tidsplan og budget.
”Vi aftalte at lave udvikling i faser, og sammen med Openminds lagde vi rammerne for vores budget. Ved at arbejde agilt og være åbne og transparente har vi holdt os inden for budgettet og fået en stor udviklingsgrad i det hele,” siger Niels.
Gik under tid og budget: Får dokumentation af sagsbehandlingstid med i projektet
”Openminds har overholdt tidsplanen, både i forhold til Go Live og udvikling af fase 1 og 2. I fase 3 har der endda været luft både økonomisk og tidsmæssigt til at udvikle videre på andre tiltag. Vi er fx allerede nu i gang med at udvikle, så vi kan efterleve det kommende krav om, at elselskaberne skal kunne udstille deres sagsbehandlingstid over for deres kunder,” fortæller Niels.
”Fremover kommer vi til at kunne dokumentere vores sagsbehandlingstid meget præcist. I dag kan vi se det samlede tidsforbrug, men fremover kan vi se, hvornår sagen har ligget ved installatøren, og hvornår den har ligget ved os – det giver et mere reelt billede af sagsbehandlingstiden,” afslutter Niels.