Business Process Management er omdrejningspunkt for jeres digitale transformation
Flere og flere organisationer bruger Business Process Management (BPM) til at understøtte deres digitale transformation. Leverandørerne af den nye generation af BPM-software har formået at få deres produkter til at understøtte forretningens krav om agilitet, kortere udviklingstid og hurtigere time-to-market, og kombinationen af BPM-softwarens visuelle proces-modellering, automatisering, monitorering og ’low-code’-natur har med god grund gjort BPM populær.
Implementering af BPM byder på en række fordele:
- Modellerede processer synliggør eksisterende svagheder og mangler, så I kan optimere processer og arbejdsgange.
- Kontinuerlig analyse afslører alle detaljer om en proces, fx hvordan processen er gennemført, hvilke beslutninger der er truffet undervejs, hvilke menneskelige handlinger der er foretaget, samt al data knyttet til processen. Analyserne gør, at I løbende kan optimere jeres processer.
- Hurtige ændringer i processerne, så I understøtter de stadig større krav til en agil forretning, hvor I hele tiden skal kunne reagere på ændringer i markedet og omverdenen.
Nu kan vi nemt og overskueligt følge med i, hvordan det går med at udskifte målerne. Vi har et oversigtsværktøj, et cockpit, der giver overblik på tværs af vores systemer, og hvor vi kan følge med i de enkelte processer – hvor mange og hvilke målere har montørerne udskiftet, hvor mange arbejder de på lige nu, hvor mange af udskiftningerne er gået godt, hvor mange har haft fejl.
Stig K. Bøgelund, Chef for Installation og Måleteknik hos Vores Elnett
Micro-services vinder indpas som organisationens fundament
Micro-services er blevet populære, og mange organisationer har valgt at anvende micro-services som organisationens fundament. Det kan være en fornuftig beslutning.
Men micro-services kan ikke stå alene. Det er vigtigt at huske på, at micro-services grundlæggende er distribuerede – og derfor er det kritisk, at I forholder jer til, at der kan opstå fejlsituationer, hvor en service pludselig ikke kan kaldes. Det kan skyldes et langsomt netværk, et netværk som er brudt helt ned, eller en overbelastet service. Alt sammen noget, der gør, at I ikke kan kalde en given service lige nu, men måske om en halv time.
Vores systemintegrationer er traditionel integration med logik, og så har Openminds bygget forretningsprocesser ind i integrationerne. Ved simple vurderinger foregår valideringen automatisk i processen, ved komplekse vurderinger kan vi validere manuelt.
Poul Berthelsen, Innovation Manager hos KONSTANT Net
BPM og micro-services supplerer hinanden med hver sine styrker
BPM er netop beregnet til processer og flows – og dermed yderst velegnet til orkestrering af jeres micro-services. Micro-services og BPM er derfor et godt match. Men de er også et godt match, fordi flere af BPM-produkterne har indbygget fejlhåndtering ved kald af services. Det gør det meget nemmere for jer at håndtere de fejlsituationer, der kan opstå, når distribuerede services skal kaldes.
Openminds er dansk partner med det tyske firma Camunda. Camunda udvikler Camunda BPM, som vi mener er blandt det bedste BPM-software på markedet.
Vi kom lynhurtigt fra land med at designe processen for målerudskiftningerne. En af de helt geniale ting ved Camunda er, at processerne designes direkte i det værktøj, de skal bygges i. Med Camunda skal vi ikke forholde os til uforståelig kode, men kan umiddelbart se og forstå, hvad der sker i processen.
Peter Hansen, it-systemansvarlig og teknisk projektleder hos Vores Elnet
Vi har fuldstændig styr på Business Process Management – også i din virksomhed!